sports- og idrætsskader

For den aktive sportsudøver ved vi, hvor vigtigt det er, at ikke kun muskulaturen er i form, men også, at led og nervesystem har optimale forhold. En låsning af et led i rygsøjle eller bækken vil ikke alene forstyrre nervesystemet og muskler, men kan forårsage smertetilstande ved belastning, hurtigere træthedsfornemmelse ved brug og langsommere helingstid. Vi laver en undersøgelse af ryg, bækken arme og ben og kan tage røntgenbilleder med det samme, hvis dette er indikeret. Herefter stilles en diagnose.

Skader som egner sig til kiropraktisk behandling

​Vi mener, at hvis ens led-funktion i rygsøjle, arme eller ben ikke er optimal, så vil det altid skabe en begrænsning i ens optimale ydeevne, uanset hvor flittig man er i sin muskeltræning.

• Smerter i led mens træner

• Smerter i led efter træning

• Smerter i muskler

• Synlig hævelse omkring led

• Anspændte muskler

• For hurtig træthed

• Uens skridtlængde

• Forskel på hvor meget bevægelighed man har i højre og venstre arm eller ben

• Stagnation/stilstand i ens ydeevne på trods af fornuftig træningsindsats

Et behandlingsforløb tilpasses den enkelte patients behov, evner og mål. Kiropraktisk behandling forbedrer led-funktionen og det er samtidigt vigtigt, at patienten får information om, hvordan skaden heler bedst og hvad den rigtige genoptræning betyder, således at led, ledbånd og bruskvæv kan hele bedst muligt. Vi henviser også til andre undersøgelser, hvis der er behov for dette, feks. egen læge, ultralydscanning og MR scanning.

Behandlingsforløb

Den kiropraktiske behandling kan derfor efter vores opfattelse være en meget vigtig del af, at nå sine sportslige mål, uanset om man dyrker sin sport på motionsniveau eller deltager i konkurrencer på nationalt eller internationalt plan. Vi er vant til at samarbejde med andre behandlere og trænere om vores patienter og ser dette som en styrke i at hjælpe patienten til at nå sine sportslige mål bedst muligt.

Behandling af belastningsskader

Vi behandler også belastningsskader, som kan opstå efter længere tids forkert brug. Disse skader kan ofte hænge sammen med at der også er opstået forkert eller skæv funktion i rygsøjle eller bækken, måske endda efter et mindre traume samme dag, som man kom til skade med sit knæ. På den måde forringes eller forhindres helingsprocessen i feks. et knæled.

Et eksempel er et løberknæ, som ofte hænger sammen med dårlig lænde- eller bækkenfunktion.

Henvisning til andre lægefaglige

Vi vi mener at dine symptomer kan skyldes andre problemstillinger henviser vi også til andre undersøgelser, hvis der er behov for dette, feks. egen læge, ultralydscanning og MR scanning.

Boxing Training