KIROPRAKTISK BEHANDLING

På Kiropraktisk Center Brønderslev har vi altid brugt et behandlingssystem, som er udviklet i USA og bruges af mange kiropraktorer i hele verden. Det hedder Gonstead systemet og ideen bag dette er, at kigge på bækken og rygsøjlen som en helhed, hos hver eneste patient, uanset, hvad man fejler.

Screenshot 2022-06-25 at 11.08.45.png

Det første besøg

Hos Kiropraktisk Center har vi mere end 30 års erfaring indenfor kiropraktisk behandling af patienter i alle aldre, også gravide og nyfødte. I videoen herunder får du et indblik i hvordan vi diagnostiserer og behandler hos Kiropraktisk Center og Børneklinik. Vi arbejder specifikt på at finde årsagen til patientens problemstillinger og smerter.

Hvis vi mener at dine symptomer kan skyldes andre problemstillinger henviser vi også til andre undersøgelser, feks. egen læge, ultralydscanning og MR scanning.

HVAD BEHANDLER VI?

Kiropraktik forbindes ofte med behandling af smerter så som hold i ryggen, diskusprolaps, sovende arme eller ben, samt hovedpine og nakkesmerter, men kiropraktisk behandling spænder meget bredere end som så. Nedenfor kan du se nogle af de symptomer vi oftest ser i praksis.

RYG & LÆND

• Lændesmerter

• Bækkensmerter

• Iskias - smerte i balde/ben

• Føleforstyrrelser som snurrende / sovende fornemmelse i ben eller fod

• Smerter i bækken, knæ eller fodled

• Bækkenløsning

• Discusprolaps

• Gener ved slidgigt

HOVED & NAKKE

• Hovedpine & Migræne

• Nakkesmerter

• Snurrende fornemmelse i arme eller fingre

• Smerter mellem skulderbladene

• Kæbeledsproblemer

• Øresusen & tinnitus

• Skuldersmerter

• Svimmelhed

ARME OG BEN

• Musearm

• Sportsskader

• Knæproblemer

• Computerskader

• Smerter ud i armene

• Smerter ud i benene

• Seneskedehindebetændelse

Anker 1

Kiropraktisk behandling hos Kiropraktisk center Brønderslev

Ud fra neurologiske & ortopædiske undersøgelser stilles en diagnose og en behandlingsplan gives. Der er via Gonstead behandlingsteknik mange forskellige måder at behandle på, således at behandlingen kan tilpasses og skræddersyes til hver enkelt patients alder, problem og generelle helbred. Vi har derfor brikse og behandlingmaskiner, både til de ældre, til babyer og til gravide.

ondt i nakken

Ondt i nakken er den 2. hyppigste årsag til at patienter kommer til os.

IMG_2240.JPG

Ondt i ryggen

Vi laver en grundig undersøgelse for at kunne udrede dit problem så hurtigt som muligt

diskusprolaps

En diskusprolaps er en udposning eller revne i en bruskskive imellem to ryg- eller nakkehvirvler.

Screenshot 2024-04-08 at 18.37.18.png

Røntgen på kiropraktisk center

Vi har digitaliseret røntgen her på klinikken og tager selv billeder, hvis dette er indikeret. Vi bruger gerne røntgenoptagelser som er allerede taget af andre kiropraktorer eller på sygehus. Vi har også mulighed for at indhente resultater fra scanninger direkte fra sygehusene.
Screen Shot 2019-10-25 at 14.16.10.jpg
IMG_2032_edited.jpg

diagnostisering og behandlingsplan

Ud fra undersøgelserne listet herunder stilles en diagnose og en behandlingsplan.

Nervoscope måling

Nervoscopet måler temperaturforskelle langs rygsøjlen. En temperaturforskel kan opstå ved lokal irritation omkring et led, dette kaldes også ødem.

Denne irritation opstår, når leddet låser fast.

Statisk Palpation

Dette involverer en undersøgelse af hudens og muskulaturens tilstand og her leder vi specielt efter ømhed/smerte ved hver enkelt led. Dette undersøges mens patienten ikke bevæger sig.

Neurologiske & ortopædiske undersøgelser

De relevante neurologiske og ortopædiske undersøgelser udføres, i henhold til kliniske retningslinjer for kiropraktor praksis.

Bevægepalpation

Her undersøges rygsøjlen, bækken og evt. arme og ben i bevægelse, og dette gøres ved at mærke på hvert enkelt leds bevægelighed i forhold til det led ovenover og nedenunder. Således sammenlignes funktion i de gode led, for at lokalisere de led, som har problemer og dårlig funktion.

Gonstead Teknikken

Gonstead behandlingsteknikken udmærker sig ved, at være specifik, præcis, smertefri og så kan den bruges og tilpasses til alle typer patienter, uanset alder og problem.

Som behandlere arbejder vi på at genskabe normal funktion og optimalt helbred ved at forbedre funktion og balance mellem led, muskler og nervesystem. På klinikken har vi digital røngtgen og kan tage røntgenbilleder med det samme, hvis dette er indikeret. Ud fra disse undersøgelser stiller vi en diagnose og tilrettelægger et behandlingsforløb.

Nervesystemet

Kroppens kommunikationsnetværk

Det centrale nervesystem, også kaldet hjernen og rygmarven, styrer al funktion i kroppen. Det perifere nervesystem, spinalnerverne, sørger for at al kommunikation mellem det centrale nervesystem og alle cellerne i kroppen kan forløbe.

Irritation af nervesystemet

Spinalnerverne udspringer fra rygmarven, som løber i en kanal formet af den bagerste del af ryg og nakkehvirvlerne.  En fastlåsning af rygsøjlens og nakkens led kan derfor forstyrre kommunikationen mellem hjernen og kroppens celler.  Denne irritation kan udløse ryg og nakkesmerter i det låste område men kan også give smerter langs nerverne ud i kroppen. Irritation af nervesystemet kan ligeledes betyde enten overstimulering eller understimulering til en muskelgruppe eller et organ

Kiropraktik og nervesystemet

Som kiropraktorer arbejder vi på specifikt at finde de fastlåsninger i rygsøjlens led, som forringer funktionen af led, muskler og som kan påvirke nervesystemet.​