Behandling af diskusprolaps

Ofte en dårlig led funktion/låsning i lænd eller bækken årsagen til, at der er smerter ned i benet. En diskusprolaps er en udposning eller revne i en bruskskive imellem to ryg- eller nakkehvirvler. I disse tilfælde har kiropraktisk behandling en god effekt.

Vidste du: der gives ekstra tilskud fra Den Offentlige Sygesikring til behandling af diskusprolaps hos kiropraktor. Det er din kiropraktor, som vurderer, om du hører hjemme i et prolapspakke-forløb.

IMG_2032_edited.jpg

Hvad er en diskusprolaps?

En diskusprolaps er en udposning eller revne i en bruskskive imellem to ryg- eller nakkehvirvler. Den kan irritere nerven i det pågældende led, både lokalt i ryggen og der, hvor nerven forgrener sig til, feks. balden og et ben, hvis den sidder i lænden. Hvis den er i nakken kan den irritere nerven til en skulder og ud i en arm. Disse symptomer kan også forekomme ved andre rygproblemer end diskusprolapser.

Almindelige symptomer på diskusprolaps

• Smerter og snurrende fornemmelser i et ben eller balden

• Nedsat følefornemmelse i et område på benet

• Nedsættelse af kræfterne i et ben

• Smerter i ryggen- dette forekommer ikke altid

Prognose ved behandling af diskusprolaps

Smerterne kan være meget voldsomme den første tid og kan påvirke alle funktioner, både bevægelighed, søvn og humør. Smerterne vil typisk blive mindre i løbet af nogle uger og de fleste får det meget bedre indenfor 3 måneder. Nogle oplever problemerne fortsætter i mere end 1 år, men som regel så milde, at man kan leve et normalt liv med arbejde og fritid.

IMG_2032_edited.jpg

Behandlingsforløb diskusprolaps

Vi vil lave en neurologisk og en kiropraktisk undersøgelse af dig for at afgøre, hvorvidt du kan have gavn af kiropraktisk behandling. Vi kan også foretage en røntgenundersøgelse med det samme, hvis dette er indikeret. En prolaps kan ikke ses på almindelige røntgenbilleder, men det kan forskellige andre rygsygdomme, som feks. slidgigt, bygningsfejl og knoglernes generelle tilstand. Vi vil herefter tilrettelægge et behandlingsforløb til dig, som inkluderer kiropraktisk behandling og vejledning om, hvad du må og hvad du ikke må i dette forløb.

Prognose og Kiropraktisk forløb

Det er forskelligt fra person til person, hvordan forløbet er. Nogle vil have mange smerter og være begrænset til at ligge og gå lidt rundt, mens andre kan passe en nogenlunde normal hverdag. Den kiropraktiske behandling har til formål at genetablere den normale funktion i leddet, så prolapsen i bruskskiven kan hele op. I takt med dette sker, så vil vi vejlede og guide patienten igennem forløbet. Dette vil i starten ofte betyde hvile, is behandling, store hensyn og gåture.

Hvis der er tvivl om diagnosen, eller du ikke har fået det bedre i løbet af 4-8 uger eller smerterne er for voldsomme, så kan en scanning være nødvendig. I sjældne tilfælde kan påvirkning af nerverne blive værre og kræve akut undersøgelse.